یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

عضو اصلی مجتمع رسیدگی به جرایم رایانه‌ای:

ثبت مشخصات کاربران در کافی نت ها مغایر با حقوق شهروندی است

افخمي

سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۷:۰۰


عضو اصلی مجتمع رسیدگی به جرایم رایانه ای و دعاوی اینترنتی دادگستری کل استان تهران در مورد برخی اخبار منتشره درباره الزام کافی نت ها برای ثبت مشخصات کاربران گفت: تاکنون دستورالعمل واحدی مبنی بر ثبت مشخصات کاربران در این اماکن صادر نشده است.

وایمکس نیوز - باقر افخمی ثبت مشخصات کاربران در کافی نت ها را مغایر با حقوق شهروندی اعلام کرد و افزود: دستورالعمل واحدی برای این اقدام از سوی قوه قضاییه صادر نشده است .
وی با بیان اینکه ثبت مشخصات کاربران اینترنت با حفظ حریم خصوصی افراد مغایرت دارد، ادامه داد: تنها در مواردی خاص که قاضی پرونده احتیاج به رهگیری یک IP آدرس داشته باشد، طبق قانون می تواند از مخابرات و یا کافی نت ها مورد را پیگیری کند.
افخمی با تاکید بر اینکه اگر دستورالعملی مبنی بر ثبت مشخصات کاربران در کافی نت ها از سوی قوه قضاییه صادر شود به صورت متمرکز خواهد بود، گفت: در این صورت باید یک تفاهمنامه کاری از سوی قوه قضاییه و وزارت ارتباطات منعقد شود چرا که این موضوع تنها مربوط به مجتمع های قضایی و کافی نت ها نبوده و به وزارت ارتباطات نیز مربوط می شود .
عضو اصلی مجتمع رسیدگی به جرایم رایانه ای و دعاوی اینترنتی دادگستری کل استان تهران با تاکید بر اینکه طبق اعلام ریاست قوه قضاییه ، قضات برای رسیدگی به پرونده ها حق ورود به حریم خصوصی افراد را ندارند، بیان کرد: ثبت کد ملی کاربران در کافی نت ها نمی تواند مبنای دقیقی برای رهگیری اطلاعات باشد چرا که پیگیری پرونده های مرتبط با جرایم رایانه ای از طریق IP آدرس ها انجام می شود و اینکه چه شخصی و در چه ساعتی از کامپیوتر استفاده کرده مبنای دقیقی نخواهد بود.
وی ادامه داد: قانون هر کشور تابع شرایط سرزمینی است و چنانچه الزامی برای ثبت مشخصات کاربران کافی نت ها اعلام شود باید به اطلاع عموم برسد و به عنوان یک دستورالعمل ابلاغ شود.
گفتنی است، چندی پیش رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که از این پس متصدیان کافی نت‌ها ملزم هستند مشخصات کاربران خود را با درج کدملی و زمان استفاده از رایانه ثبت کنند.
وی که در جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با جرایم خاص استان آذربایجان شرقی سخن می گفت تاکید کرد که بیشتر تخلفات و جرایم رایانه‌ای در کافی نت‌ها صورت می گیرد که درج مشخصات کاربران می تواند تا حد زیادی از وقوع جرم جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری فارس

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو